Grundskola - välja eller byta läsår 23/24
Den här tjänsten kräver inloggningHär meddelar du som bor i Höganäs kommun vilken grundskola du väljer om du byter under läsåret 23/24. Du använder även e-tjänsten om du har flyttat till kommunen och vill välja grundskola. Eftersom det är skolplikt behöver du meddela även om du byter till en friskola eller till en skola i en annan kommun.
Det är du som vårdnadshavare som fyller i och signerar ansökan. För din säkerhet identifierar du dig med e-legitimation. Båda vårdnadshavarna måste signera ansökan.
Byter du till en fristående skola behöver du även ta kontakt med den skolan för att ansöka om plats, här meddelar du kommunen vilket val du har gjort.
Enligt skollagen (2010:800) ska den information som behövs för att underlätta övergången för eleven lämnas av skolan.
3 kap. 12 j § skollagen
"När en elev i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan övergår från skolformen till en annan av de angivna skolformerna ska den skolenhet som eleven lämnar till den mottagande skolenheten överlämna sådana uppgifter om eleven som behövs för att underlätta övergången för eleven. Detsamma gäller om eleven byter skolenhet inom skolformen.”
De uppgifter du lämnar i ansökan registreras i kommunens ärendehanteringssystem och vid placering i kommunens elevregister. Kontaktuppgifter till vårdnadshavare och elev finns även i kommunens system för frånvarohantering. På vår hemsida kan du läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter i kommunen Behandling av personuppgifter – Höganäs kommun (hoganas.se) och inom utbildningsnämndens verksamheter Utbildningsnämnden – Höganäs kommun (hoganas.se)
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att kommunen ska kunna placera eller säkersälla att en skolpliktig elev har en placering enligt skollagen.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- 1 år - e-tjänstplattform
- 10 år - bevaras i 10 efter avslutad skolgång i elevregister
Personuppgifterna lagras i kommunens elevregister och är tillgängliga för behörig personal. Personuppgifterna gallras 10 år efter att eleven slutat grundskolan.
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
kommunen@hoganas.se
Utbildningsförvaltningen
utbildningsforvaltningen@hoganas.se