Ekonomiskt stöd för merkostnad vid ordinarie assistents sjukdom - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som assistansanordnare ansöka om ekonomiskt stöd för merkostnad vid ordinarie assistents sjukdom enligt 9 § 2 LSS.
Ansökan görs månadsvis vid varje tillfälle som ordinarie assistent varit sjuk. Faktisk merkostnad ska redovisas och styrkas med begärda uppgifter. Ansökan hanteras enligt sedvanlig myndighetsutövning och LSS-handläggare fattar beslut om insatsen enligt 9 § 2 LSS.
Ersättning beräknas enligt sjuklönelagen och eventuella kollektivavtal. Ersättning utgår endast för tid då vikarie/vikarier ersatt ordinarie assistent. Avdrag för karens görs med den summa som karensavdrag gjorts på ordinarie assistents lön.
Inkomna fakturor
Inkomna fakturor behandlas endast som underlag till en ansökan om ekonomiskt stöd enligt 9 § 2 LSS. Någon förfallodag gäller inte.
Komplettering av ansökan
Vid behov kan komplettering av ansökan begäras. De begärda uppgifterna ska inkomma till socialförvaltningen inom den fastställda tidsfristen. Ansökan behandlas utifrån framkomna uppgifter och kan komma att avslås vid ofullständigt underlag.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. I vissa fall handläggs ärendet enbart i e-tjänstplattformen, i andra fall används uppgifterna även i något av kommunens verksamhetssystem. Du ser under rubriken lagring i vilka system dina personuppgifter behandlas och hur länge de lagras.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Frågor om e-tjänsten
Socialförvaltningen
socialforvaltningen@hoganas.se
+4642337100
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation eller mobilt BankID
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgiftshantering
- Ansökan om ersättning
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in