E-tjänster och Mina sidor
e-tjänster – såhär fungerar det
Du ser alla tillgängliga e-tjänster på vår hemsida www.hoganas.se > e-tjänster. När du öppnar den e-tjänst du vill använda ser du information om e-tjänstens funktion, vilka uppgifter som behövs och hur dina personuppgifter hanteras. När du väljer att använda e-tjänsten kommer du till en inloggningsruta där du identifierar dig med din e-legitimation. Du fyller i de uppgifter som behövs. Har du inte alla uppgifter tillhands kan du spara ditt ärende och komma tillbaka senare genom att logga in på www.hoganas.se/minasidor och gå till Mina ärende. Överst i ärendelistan ser du dina sparade men inte inskickade ärende. När du sparar får du information om det finns någon gräns för hur länge ett ej inskickat ärende sparas. Det är bara du som kan se dina sparade ärende.
När du väljer att skicka in ditt ärende får du en bekräftelse via e-post och/eller SMS med ett ärendenummer. Ditt ärendenummer visas också direkt på skärmen när du skickat in ärendet. Du ser direkt ditt ärende på mina sidor, under pågående ärende. Handläggaren på kommunen får ett e-postmeddelande med information om nytt ärende och loggar då in i e-tjänstportalen för att börja handlägga ditt ärende. Så snart handläggaren uppdaterar ditt ärende eller skickar information till dig i ärendet får du ett meddelande via e-post och/eller SMS om att ny information finns. Du loggar då in på Mina sidor för att ta del av informationen. Du och handläggaren av ärendet ser samma information i respektive ärende, men bara du kan se alla dina ärende, handläggarna har bara tillgång till de ärende de faktiskt handlägger.
Mina sidor
När du första gången skickar in en e-tjänst via Höganäs kommuns e-tjänstportal skapas ett avgränsat digitalt utrymme kopplat till din e-legitimation. Du kan när som helst se dina ärende genom att logga in med din e-legitimation på www.hoganas.se/minasidor. Det är bara du som kan se den information som finns i dina ”Mina sidor”. Här kan du se sparade, pågående och avslutade ärende, du kan ändra ditt mobiltelefonnummer och din e-postadress så att dina kontaktuppgifter alltid är uppdaterade.
Representerar du en förening eller företag kan du lägga upp kontaktuppgifterna under ”Mina organisationer” så att du inte behöver fylla i dem i kommande ärende.
Står du i vår tomtkö eller har bokat en plats via våra e-tjänster så ser du dessa på mina sidor. Här ska du kunna följa alla dina ärende i Höganäs kommun!