Tillsyn av minireningsverk
Den här tjänsten kräver inloggningDen här tjänsten är avsedd för dig som har fått ett brev från miljöavdelningen angående tillsyn av minireningsverk. Om flera hushåll är anslutna till reningsverket räcker det med ett gemensamt svar för alla anslutna hushåll.
Uppgifterna ska lämnas av den som känner till skötselrutinerna och har tillgång till de dokument som krävs; det kan vara fastighetsägaren, arrendator eller hyresgäst. Men om det behövs kan ett ombud, till exempel en vän eller släkting, hjälpa dig att logga in i e-tjänsten och besvara frågorna.
Miljöavdelningen vill att du loggar in med e-legitimation för att vi ska kunna säkerställa vem du är. Inloggningen gör också att du kan spara dina svar och gå tillbaka vid ett senare tillfälle om du inte har alla uppgifter tillgängliga när du svarar på frågorna.
Förberedelser
I tjänsten ber miljöavdelningen dig att redovisa ett antal olika dokument om du har dessa. Det handlar om:
- Serviceprotokoll
- Skriftliga rutiner för egenkontroll
- Driftjournal
- Analysrapport
- Kvitto på inköp av slamfällningskemikalier
- Kvitto på inköp av material till fosforfälla
Om du har dokumenten i form av PDF- eller JPG-filter i din dator kan du bifoga dessa. Om du inte har digitala dokument men använder en telefon eller läsplatta för att svara på frågorna kan du ta bilder på dokumenten med telefonens eller plattans kamera.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Kommunens bygg- och miljönämnd ska enligt miljöbalken (1988:808) granska och kontrollera att de tillsynsobjekt som finns i kommunen följer miljöbalken. Enskilda avloppsanläggningar är en typ av miljöobjekt som ska kontrolleras, och nämnden har rätt att kräva in de uppgifter och handlingar som behövs för tillsynen.
Uppgifterna kan som i det här fallet begäras in digitalt, och för att kunna granska uppgifterna måste miljöavdelningen ha dina personuppgifter.
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning. Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljoavdelningen@hoganas.se
Miljöavdelningen
miljoavdelningen@hoganas.se
042337100
Följande behövs för e-tjänsten
- Den här tjänsten kräver inloggning med e-legitimation.
- Du bör dessutom plocka fram alla handlingar du har som handlar om reningsverket.
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Uppgifter om fastigheten
- Uppgifter om reningsverket
- Tillsyn och skötsel av reningsverket
- Ladda upp bilagor
- Avsluta och sänd in dina svar
- Förhandsgranska
- Skicka in