Lex Sarah - rapport för uppdragstagare
Den här tjänsten kräver inloggningMed hjälp av den här e-tjänsten rapporterar du som är uppdragstagare inom Höganäs Omsorg AB missförhållande eller risk för missförhållande enligt lex Sarah.
Du som är uppdragstagare inom socialnämndens område har en skyldighet att rapportera om missförhållanden eller påtagliga risker för missförhållanden som rör de som får insatser utan att värdera hur allvarlig händelsen är. Volontärer är ej skyldiga men har möjlighet att rapportera enligt lex Sarah.
De missförhållanden eller påtagliga risker för missförhållanden som ska rapporteras är sådana som rör den som får insatser. Om ett ärende istället handlar om verksamheten utan att ha negativ påverkan på en brukare, ska du skriva en avvikelse eller lämna in en synpunkt till din närmsta chef.
Syftet med lex Sarah är att arbeta för att den verksamhet som bedrivs och de insatser som genomförs är av god kvalitet. Skyldigheten för uppdragstagare att rapportera anges i 24 b § lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Vad händer med rapporten sen?
Din rapport går till Höganäs Omsorgs registrator som registrerar och diarieför rapporten. Om rapporten innehåller personuppgifter omfattas de av sekretess. Den inträffade händelsen utreds enligt gällande föreskrifter och riktlinjer.
När en utredning inleds tar utredaren kontakt med berörda parter för att ta reda på vad som har hänt. Utredningen fokuserar på bakomliggande (ofta organisatoriska eller strukturella) orsaker till det som har inträffat och ska leda fram till en handlingsplan för åtgärder för att minska risken att en liknande händelse inträffar igen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att ...Här fortsätter du med att beskriva varför behandlingen av personuppgifter är nödvändig, ändamålet med att behandla personuppgifter.
Här kan du ta hjälp av beskrivningen i Artikel 30-register och din förvaltnings kontaktperson för dataskydd / personuppgifter. När du är klar tar du bort denna gulmarkerade text.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- se beskrivning nedan
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Om du har skyddade personuppgifter
Det är viktigt att du berättar för oss om du har skyddade personuppgifter. Orsaken är att handlingar och uppgifter som kommer in till oss oftast blir allmänna handlingar och att dina uppgifter ska hanteras på ett säkert sätt.
Du kan använda våra e-tjänster även om du har skyddade personuppgifter. Om du eller någon i familjen har skyddade personuppgifter bör du alltid upplysa oss om det innan du loggar in i e-tjänsten.
Du välkommen att höra av dig till kommunens servicecenter på telefonnummer 042-33 71 00. Vi kommer då kunna upplysa dig om vilka uppgifter som är nödvändiga att lämna i ditt ärende.
Mer information finns på Skatteverket om skyddade personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@hoganas.se
Socialförvaltningen
kommunen@hoganas.se
042337100