Stadigvarande serveringstillstånd
Den här tjänsten kräver inloggningHär ansöker du om stadigvarande serveringstillstånd enligt 8 kap. 1 § alkohollagen (2010:1622). Ett stadigvarande tillstånd är ett tillstånd som varar tills vidare så länge som verksamheten uppfyller lagar, krav och regler för alkoholservering. Du kan ansöka om stadigvarande tillstånd till allmänheten eller till slutet sällskap.
Som företrädare för företaget så använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Exempel på information och dokument som ska bifogas i e-tjänsten
- köpeavtal eller arrendeavtal för verksamheten.
- uppgifter om ägarförhållanden, exempelvis aktiebok (aktiebolag), bolagsavtal (handelsbolag/kommanditbolag).
- skalenlig planritning över serveringsstället.
- hyreskontrakt, arrendeavtal eller köpeavtal för serveringsstället.
- dokument som visar kostnader och finansiering av verksamheten.
- meny.
Avgifter och handläggningstid
Kommunen tar ut en ansökningsavgift för den utredning som görs i samband med ansökan och om serveringstillstånd beviljas tas en tillsynsavgift ut. Om något saknas kommer du att få komplettera din ansökan. Kommunen meddelar när ansökan är komplett. Läs mer om serveringstillstånd, kommunens avgifter och handläggningstid på kommunens webbplats (hoganas.se)
Relaterad information
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende och för vikten av en säker identifiering. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. Dina uppgifter kommer handläggas i något av kommunens verksamhetssystem.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- se beskrivning nedan
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Charlotte Gullberg
charlotte.gullberg@hoganas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Organisationsnummer
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Finansiering
- Verksamheten
- Serveringsstället
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in