Serveringstillstånd vid enstaka tillfälle
Den här tjänsten kräver inloggningVälkommen att ansöka om tillstånd för servering av alkoholdrycker till allmänheten vid enstaka tillfälle/tidsperiod i Höganäs kommun!
Här ansöker företag, förening eller stiftelse om tillstånd att servera alkohol drycker till allmänheten vid enstaka tillfälle/tidsperiod enligt 8 kap 2 och 6 § alkohollagen (2010:1622).
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Handlingar som du ska bifoga
Det blir smidigare för dig om du har de handlingar du behöver klart innan du startar e-tjänsten. Om du inte har dina handlingar tillgängliga för tillfället så kan du påbörja ditt ärende men spara det och avsluta det vid ett senare tillfälle.
Obligatoriska handlingar som ska bifogas:
- Dispositionsrätt, godkännande från fastighetsägare.
- Ritningar över serveringslokal (eventuellt uteservering) och inritat serveringsutrymme där alkoholservering kommer att ske.
En prövningsavgift tas ut vid en ny ansökan. Läs mer om serveringstillstånd och avgifter här.
Tänk på att det tar cirka 4 veckor, från det att ansökan är komplett, att få sin ansökan prövad. Tänk också på att tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten kräver tillstånd även från polismyndigheten.
Om du har skyddade personuppgifter, vänligen kontakta oss innan du skickar in ditt ärende. Detta är för att säkerställa att dina uppgifter hanteras på ett säkert och korrekt sätt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning enligt alkohollagen (2010:1622).
Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Övriga upplysningar
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljoavdelningen@hoganas.se
Miljöavdelningen
miljoavdelningen@hoganas.se
042337100
www.hoganas.se