Beställning av utstakning
Den här tjänsten kräver inloggningDet är viktigt att ett nytt hus, en tillbyggnad eller en anläggning byggs på rätt plats enligt beviljat bygglov. Behovet av utstakning gås igenom vid det tekniska samrådet. Behövs utstakning så finns uppgifter om villkor och tidpunkt i byggnadsnämndens startbesked.
Innan du beställer utstakning, gå igenom dessa frågor:
* Har ni startbesked?
* Har ni anlitat en byggfirma?
Om ni svarar ja på båda frågorna så kan ni göra en beställning.
Geodataavdelningen behöver minst fem arbetsdagar för att kunna förbereda, beräkna och planera in ett utstakningsuppdrag. I regel stakas alltid färdigt fasadliv ut och inte husgrunden. Vid utstakningen ska fastigheten helst vara fri från travar med byggmaterial. Det ska finnas virke för profiler med lämpliga dimensioner för pålar på 45 x 70 mm och för brädor på 22 x 70 mm.
Grovutstakning sker normalt innan schaktningen påbörjas. Här markeras byggnadens alla hörn med en noggrannhet på fem centimeter. Utmärkning görs med träkäppar eller markeringsfärg som vi tillhandahåller. I samband med grovutstakningen markeras ofta en arbetshöjd eller föreslagen golvhöjd enligt beviljat bygglov.
Vid finutstakningen anges husets exakta läge. Det kan ske efter att markarbetet till husgrunden är avslutat eller i direkt anslutning till en grovutstakning. Innan en finutstakning kan genomföras måste byggprofiler sättas upp. Profilerna placeras cirka en meter utanför varje hushörn. Först trycks pålar ner eller förankras så att de ger god stabilitet. I nästa steg avvägs alla pålar till den i bygglovet föreslagna golvhöjden och brädorna sätts upp mellan pålarna. När profilerna är på plats markerar mätningspersonalen med hjälp av en totalstation det exakta läget av varje fasadsida. Markeringen görs med spik i överkanten av en profilbräda. Byggnadens fasadliv bildas nu genom att spänna en lina mellan två spikar tillhörande respektive fasadsida.
Debitering sker enligt Bygglovstaxa eller kan du alltid skicka en fråga till geodata@hoganas.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Ändamålet med behandlingen är för att vi ska kunna fatta beslut om bygglov enligt plan- och bygglagen (2010:900), det vill säga hantera din ansökan för den åtgärd som du planerar rörande din fastighet för att du ska få ett beslut. Uppgifterna behövs även för fakturering samt uppföljning av ärendet.
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning. Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
geodata@hoganas.se
Geodataavdelningen
geodata@hoganas.se