Intresseanmälan som röstmottagare till valet 2026
Den här tjänsten kräver inloggningDen 13 september 2026 är det val till riksdag, kommun- och regionfullmäktige. Som röstmottagare ansvarar du tillsammans med övriga röstmottagare för ordningen i vallokalen och att röstningen går rätt till. Arbetsuppgifterna omfattar bland annat:
- Hjälpa och informera väljare om hur röstningen går till
- Svara på frågor och se till att det är ordning bland valsedlarna
- Markera i röstlängden vilka som har röstat
- Räkna rösterna efter att vallokalen stängt och rapportera resultatet till Valmyndigheten
Viktigt: Du som vill arbeta som röstmottagare behöver ha god allmänhälsa eftersom valdagen är lång och kan vara stressig. Arbetet innebär även vissa lyft av valmaterial. Nytt för i år är att du ska visa upp ett utdrag ur belastningsregistret i samband med valutbildningen.
Du kan även anmäla intresse för uppdrag som valinformatör. Uppdraget innebär att du under perioden för förtidsröstningen informerar allmänheten om valet. Du kan även få hjälpa till på själva valdagen i och utanför respektive vallokal.
Som röstmottagare eller valinformatör får du arvode för ditt arbete:
- Ordförande: 4 500 kr
- Vice ordförande: 4 000 kr
- Röstmottagare: 3 250 kr
- Jourgrupp: 750 kr (om du inte blir inkallad, annars ersättning enligt ovan)
- Förtidsröstning: 180-200 kr per timme beroende på uppdrag
- Valinformatör: 160-200 kr per timme beroende på uppdrag
Jourgruppen ska vara tillgänglig på valdagen för att ersätta ordinarie röstmottagare vid behov. Om du inte blir inkallad får du 750 kr, blir du inkallad gäller ersättningen för det uppdrag du utför.
Inför uppdraget går alla vår obligatoriska utbildning som hålls i månadsskiftet augusti/september 2026.
Välkommen med din intresseanmälan!
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobiltelefonnummer
Ändamålet med behandlingen
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga och administrera din intresseanmälan som röstmottagare enligt vallagen. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse enligt art. 6.§ c) GDPR. Ändamålet med behandlngen är att kunna registrera dina uppgifter för att valnämnden i Höganäs ska kunna förordna dig som röstmottagare samt betala ut arvode efter utfört uppdrag.
Här kan du läsa mer om kommunens behandling av dina personuppgifter.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse
Lagringstid
- Se beskrivning nedan.
Övrigt om lagringstid
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
De handlingar som ges in till Höganäs kommun blir allmänna handlingar. Vi gör alltid en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) innan vi lämnar ut handlingar som innehåller personuppgifter.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Kommunens dataskyddsombud är JP Infonet AB som kan kontaktar på dso.hoganas@jpinfonet.se.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunen@hoganas.se
Niklas Åkerström Fogelmark
Niklas.akerstrom@hoganas.se
042-337333



