Solarium - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningOm du planerar att starta en yrkesmässig verksamhet med solariebäddar eller en artificiell solningsanläggning måste du anmäla detta till kommunens miljöavdelning senast sex veckor innan verksamheten påbörjas. (En artificiell solningsanläggning definieras som en anläggning "avsedd för samtidig bestrålning av flera personer med artificiellt ljus, huvudsakligen i syfte att åstadkomma upplevelser av välbefinnande och avkoppling".)
Som solarieägare är du skyldig att följa Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter om solarier och artificiella solningsanläggningar, men det är kommunen som har tillsynsansvaret över solarier. Fördjupad information finns på sidan med Strålsäkerhetsmyndighetens regelverk för solariesalonger och i Miljöavdelningens broschyr om solarium.
Bilagor som ska bifogas anmälan
- Planritning över lokalen, som visar inredningen inklusive fasta installationer som till exempel toaletter, tvättställ för handtvätt, utslagsvask, städförråd med mera.
- Beskrivning av hur ventilationen är utformad i lokalen.
- Redovisning av vilken information som lämnas till kunder före och efter behandling.
- Solarietillverkarens intyg om att solarierna överensstämmer med kraven i svensk standard SS-EN 60335-2-27, utg 7:2014.
Information om avgift
För arbetet med din anmälan tar miljöavdelningen ut en handläggningsavgift. Anmälan av en solarieverksamhet debiteras enligt taxan för tillsyn enligt strålskyddslagen.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. I vissa fall handläggs ärendet enbart i e-tjänstplattformen, i andra fall används uppgifterna även i något av kommunens verksamhetssystem. Du ser under rubriken lagringstid i vilka system dina personuppgifter behandlas och hur länge de lagras.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Enligt dokumenthanteringsplan
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljoavdelningen@hoganas.se
Miljöavdelningen
miljoavdelningen@hoganas.se
042337100
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgiftshantering
- Lokalens namn och adress
- Kontaktuppgifter
- Verksamheten
- Lokalen
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in