Solarium - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningOm du planerar att starta en yrkesmässig verksamhet med solariebäddar eller en artificiell solningsanläggning måste du anmäla detta till kommunens miljöavdelning senast sex veckor innan verksamheten påbörjas. (En artificiell solningsanläggning definieras som en anläggning "avsedd för samtidig bestrålning av flera personer med artificiellt ljus, huvudsakligen i syfte att åstadkomma upplevelser av välbefinnande och avkoppling".)
Som solarieägare är du skyldig att följa Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter om solarier och artificiella solningsanläggningar, men det är kommunen som har tillsynsansvaret över solarier. Fördjupad information finns på sidan med Strålsäkerhetsmyndighetens regelverk för solariesalonger och i Miljöavdelningens broschyr om solarium.
Bilagor som ska bifogas anmälan
- Planritning över lokalen, som visar inredningen inklusive fasta installationer som till exempel toaletter, tvättställ för handtvätt, utslagsvask, städförråd med mera.
- Beskrivning av hur ventilationen är utformad i lokalen.
- Redovisning av vilken information som lämnas till kunder före och efter behandling.
- Solarietillverkarens intyg om att solarierna överensstämmer med kraven i svensk standard SS-EN 60335-2-27, utg 7:2014.
Information om avgift
För arbetet med din anmälan tar miljöavdelningen ut en handläggningsavgift. Anmälan av en solarieverksamhet debiteras enligt taxa fastställd genom beslut i kommunfullmäktige.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Innan du startar en solarieverksamhet för allmänheten måste du, enligt "Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter (SSMFS 2012:5) om solarier och artificiella solningsanläggningar", anmäla detta till kommunens miljöavdelning.
För att kunna behandla din anmälan måste miljöavdelningen ha dina personuppifter,
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning. Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljoavdelningen@hoganas.se
Miljöavdelningen
miljoavdelningen@hoganas.se
042337100
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgiftshantering
- Lokalens namn och adress
- Kontaktuppgifter
- Verksamheten
- Lokalen
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in