Bli ombud i Medborgartjänsten för hemtjänst/särskilt boende
Den här tjänsten kräver inloggningFör att kunna hjälpa en närstående eller huvudman i medborgartjänsten krävs att registrering av biståndshandläggare görs i verksamhetssystemet. Här kan du ansöka om att få bli registrerad som ombud.
Ansökan om insatser handläggs av Höganäs kommun och kan innefatta stöd så som särskilt boende (vårdboende), hemtjänst, avlösarservice, trygghetslarm och dagverksamhet. I medborgartjänsten kan du hjälpa en närstående/huvudman med att skapa ansökan, följa ärendet till beslut, se genomförandeplan och mer. Som god man/förvaltare förväntas du bifoga en pdf eller bild på ditt uppdrag som ska vara läsbart för handläggaren. Biståndshandläggaren kontaktar efter ansökan den enskilde som alltid måste samtycka.
Ansökan om insatser handläggs av Höganäs kommun och kan innefatta stöd så som
- särskilt boende (vårdboende)
- hemtjänst
- avlösarservice
- trygghetslarm och
- dagverksamhet
I medborgartjänsten kan du hjälpa en närstående/huvudman med att skapa ansökan, följa ärendet till beslut, se genomförandeplan och mer. Som god man/förvaltare förväntas du bifoga en pdf eller bild på ditt uppdrag som ska vara läsbart för handläggaren. Biståndshandläggaren kontaktar efter ansökan den enskilde som alltid måste samtycka.
Hur lång tid tar det?
Återkoppling av din ansökan sker inom två arbetsdagar. Handläggningstiden av ärendet varierar beroende på hur just din situation ser ut men sker så skyndsamt som möjligt.
Hur lång tid varar samtycket?
Biståndshandläggaren informerar den enskilde om att samtycket för att någon annan agerar i medborgartjänsten gäller i högst 6 månader. Efter denna period måste ett nytt samtycke lämnas. Den enskilde kan när som helst återkalla sitt samtycke.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Ändamålet med behandlingen
Vi behöver dina personuppgifter för att du som anhörig, god man eller annan person som den den sökande önskar, ska kunna hanteras för att bli ombud i medborgartjänsten. I medborgartjänsten kan den sökande eller dess ombud ansöka om bistånd enligt 4 kap 1§ Socialtjänstlagen (SoL).
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Övrigt om lagringstid
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Se mer på www.hoganas.se.
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Om du har skyddade personuppgifter
Det är viktigt att du berättar för oss om du har skyddade personuppgifter. Orsaken är att handlingar och uppgifter som kommer in till oss oftast blir allmänna handlingar och att dina uppgifter ska hanteras på ett säkert sätt.
Du kan använda våra e-tjänster även om du har skyddade personuppgifter. Om du eller någon i familjen har skyddade personuppgifter bör du alltid upplysa oss om det innan du loggar in i e-tjänsten.
Du välkommen att höra av dig till kommunens servicecenter på telefonnummer 042-33 71 00. Vi kommer då kunna upplysa dig om vilka uppgifter som är nödvändiga att lämna i ditt ärende.
Mer information finns på Skatteverket om skyddade personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida:
Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@hoganas.se
Alexandra Johnsson
alexandra.johnsson@hoganas.se
042-337100