Entreprenörsrapport för enskilt avlopp
Den här tjänsten kräver inloggningNär en enskild avloppsanläggning är färdigbyggd måste en entreprenörsrapport skickas in till miljöavdelningen. I rapporten bekräftar den som har anlagt avloppet att anläggningen är byggd enligt de krav som har ställts i samband med ansökan eller anmälan. Rapporten ska därför fyllas i av den som har utfört den största delen av arbetet vid bygget av anläggningen, oftast en entreprenör med ett registrerat företag. Rapporten innehåller också frågor om tekniska detaljer som kunden inte alltid är insatt i.
Först när miljöavdelningen har fått in den kompletta rapporten betraktas anläggningen som färdig, och om rapporten dröjer kan fastighetsägaren bli förelagd att skicka in den.
Den som anlägger avloppet förutsätts dokumentera installationen genom att ta bilder under arbetets gång. Bilderna är viktiga vid bedömningen av entreprenörsrapporten.
Så här använder du e-tjänsten
► När ett företag har utfört arbetet
När det är en entreprenör som har utfört arbetet ska denne först logga in med sitt BankID och besvara frågorna. En länk skickas sedan till kunden, som granskar entreprenörens redogörelse och därefter signerar och skickar in rapporten.
► Om fastighetsägaren själv har utfört arbetet
Om fastighetsägaren har utfört installationen till sig själv måste fastighetsägaren logga in med sitt BankID och besvara frågorna och signera rapporten själv.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. I vissa fall handläggs ärendet enbart i e-tjänstplattformen, i andra fall används uppgifterna även i något av kommunens verksamhetssystem. Du ser under rubriken lagringstid i vilka system dina personuppgifter behandlas och hur länge de lagras.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Enligt dokumenthanteringsplan
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljoavdelningen@hoganas.se
Miljöavdelningen
miljoavdelningen@hoganas.se
042337100
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fotodokumentation av viktiga moment i anläggningsskedet
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Reningsanläggning
- Intyg om utförande
- Signera rapporten
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in