Entreprenörsrapport för enskilt avlopp
Den här tjänsten kräver inloggningNär en enskild avloppsanläggning är färdigbyggd måste en entreprenörsrapport skickas in till miljöavdelningen. I rapporten bekräftar den som har anlagt avloppet att anläggningen är byggd enligt de krav som har ställts i samband med ansökan eller anmälan. Rapporten ska därför fyllas i av den som har utfört den största delen av arbetet vid bygget av anläggningen, oftast en entreprenör med ett registrerat företag. Rapporten innehåller också frågor om tekniska detaljer som kunden inte alltid är insatt i.
Först när miljöavdelningen har fått in den kompletta rapporten betraktas anläggningen som färdig, och om rapporten dröjer kan fastighetsägaren bli förelagd att skicka in den.
Den som anlägger avloppet förutsätts dokumentera installationen genom att ta bilder under arbetets gång. Bilderna är viktiga vid bedömningen av entreprenörsrapporten.
Så här använder du e-tjänsten
► När ett företag har utfört arbetet
När det är en entreprenör som har utfört arbetet ska denne först logga in med sitt BankID och besvara frågorna. En länk skickas sedan till kunden, som granskar entreprenörens redogörelse och därefter signerar och skickar in rapporten.
► Om fastighetsägaren själv har utfört arbetet
Om fastighetsägaren har utfört installationen till sig själv måste fastighetsägaren logga in med sitt BankID och besvara frågorna och signera rapporten själv.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
När du vill anlägga en ny enskild avloppsanläggning eller ändra en befintlig anläggning måste du enligt enligt miljöbalken (1988:808) och förordning (1988:899) om miljö och hälsa göra en ansökan om nyinstallation respektive anmäla ändringarna till kommunen. Ett av villkoren i det beslut som du får i samband med ansökan eller anmälan är att du, när anläggningen är färdig, ska lämna in en "Entreprenörsrapport", där du intygar att anläggningen är utförd enligt din ansökan/anmälan.
För att kunna registrera och granska din rapport måste miljöavdelningen ha dina personuppgifter.
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning. Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljoavdelningen@hoganas.se
Miljöavdelningen
miljoavdelningen@hoganas.se
042337100
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fotodokumentation av viktiga moment i anläggningsskedet
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Reningsanläggning
- Intyg om utförande
- Signera rapporten
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in