Ansökan om bostadsanpassningsbidrag Höganäs Kommun
Den här tjänsten kräver inloggningDu kan få bostadsanpassningsbidrag om du har ett funktionshinder som kräver att din bostad görs tillgänglig och anpassas för att du ska klara ett självständigt boende. Du kan få bidrag om du bor i hyreshus, i bostadsrätt eller om du äger ditt boende.
Du som har ett funktionshinder kan få bidrag för att anpassa din permanenta bostad. Du kan få bidrag för skälig kostnad som avser åtgärder i, och i anslutning till, bostaden som är nödvändiga för att ge dig möjlighet till ett självständigt liv i eget boende.
En anhörig eller annan person kan hjälpa dig med ansökan men måste då själv kunna logga in med e-legitimation.
Medgivande för att utföra anpassningen
Om du som sökande inte är ensam ägare av din bostad så måste du ha ett medgivande från den som äger bostaden tillsammans med dig. Om du till exempel äger ditt hus tillsammans med din sambo ska du visa att sambon samtycker till anpassningen.
Om du bor i hyresrätt ska du ha ett medgivande från din hyresvärd och den som står på hyreskontraktet för att genomföra anpassningen. Medgivandet ska vara skriftligt och det ska även framgå att den som äger bostaden lovat att inte kräva någon ersättning för att återställa anpassningen.
Om du bor i bostadsrätt måste du ha ett medgivande från bostadsrättsföreningens styrelse och den du eventuellt delar lägenheten med. Medgivandet ska vara skriftligt och det ska även framgå att den som äger bostaden lovat att inte kräva någon ersättning för att återställa anpassningen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning. Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se nedan
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Mottagare av personuppgifter
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning. Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
kommunen@hoganas.se
Servicecenter
kommunen@hoganas.se
042337100
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation eller mobilt BankID
- Medgivande från sammanboende och fastighetsägare
- Intyg av arbetsterapeut, fysioterapeut, läkare eller annan sakkunnig
- Anbud/offert eller kostnadsberäkning
- Så här skaffar du e-legitimation