För utförare enligt SoL
Den här tjänsten kräver inloggningUtförare av uppdrag hos socialtjänsten som kontakt- person/familj eller familjehem kan här enkelt skicka in tidrapport eller kvitton.
Som uppdragstagare brukar du i regel ha skyldighet att rapportera in hur uppdraget utförts varje månad. För att spara på miljön och minimera risken för att dina handlingar kommer bort i posthanteringen så har vi här utvecklat en e-tjänst som du med lätthet kan använda.
Om du utför uppdrag som kontaktperson eller kontaktfamilj behöver dina uppgifter om utfört arbete bekräftas av en av barnets / ungdomens vårdnadshavare. Detta gör att risken för felrapportering minskar och även risken för att bli återbetalningsskyldig.
Du behöver använda en e-legitimation för att tjänsten ska fungera. Om du inte har en e-legitimation kan du skaffa det kostnadsfritt. E-legitimationen är motsvarande att du i kontakten med myndigheter identifierar dig med ID-kort, körkort eller pass.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga din rapportering gällande tider och omkostnader i samband med utfört uppdrag som kontaktperson/kontaktfamilj/familjehem. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. Ärendet handläggs i e-tjänsplattformen och i kommunens verksamhetssystem Lifecare. Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan.
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Stefan Melovic
stefan.melovic@hoganas.se
042 - 33 74 49
Följande behövs för e-tjänsten
- Den här tjänsten kräver inloggning med e-legitimation eller mobilt bankID
- Så här skaffar du e-legitimation