Anmälan - registrering av livsmedelsverksamhet 2024
Den här tjänsten kräver inloggningVälkommen att registrera din livsmedelsverksamhet!
Du loggar in och signerar med din elektroniska legitimation.
För att du ska kunna registrera din livsmedelsverksamhet måste du vara behörig firmatecknare.
Starta din verksamhet efter 10 vardagar
Du kommer att få ett beslut på din registrering från bygg- och miljönämnden. Om du inte fått ett beslut, får du ändå starta 10 vardagar efter det att du registrerat din livsmedelsverksamhet till oss.
Uppgifter som du lämnar i registreringen
Vi använder de uppgifter som du lämnar i registreringen när vi ska bedöma riskklassning av din anläggning. Riskklassningen utgår från de risker som finns med din livsmedelshantering och utgör grunden för att bedöma kontrollbehovet och därmed också din årliga kontrollavgift.
Avgift för registreringen
För vårt arbete med din registrering tar vi ut en avgift som motsvarar handläggningstiden, enligt en taxa som är fastställd av kommunfullmäktige i Höganäs kommun (se flik Miljö och hälsoskydd).
Livsmedelsföretagare
Du som vill starta en livsmedelsverksamhet ska ha kunskap om den verksamhet du vill bedriva. Du ska också ha kunskap i livsmedelshygien och om livsmedelslagstiftningen. De krav på utbildning och kunskap som gäller dig beror på vilken verksamhet du bedriver och vilka livsmedel du hanterar.
För att läsa mer om att bedriva livsmedelsverksamheter i Höganäs kommun så har vi samlat information på vår webbplats som du hittar här.
Kontakta i första hand kommunens Servicecenter om du har frågor om e-tjänsten, se kontaktuppgifter längst ner på sidan.
Postadress:
Höganäs kommun
Miljöavdelningen
263 38 Höganäs
Besöksadress:
Stationshuset
Järnvägsgatan 8
263 38 Höganäs
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning. Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljoavdelningen@hoganas.se
Miljöavdelningen
miljoavdelningen@hoganas.se
042-337100
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Företagsuppgifter
- Verksamhetsuppgifter
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in