Utlåtande från förskolan
Den här tjänsten kräver inloggningEn e-tjänst för förskolepersonal som har fått en begäran från socialtjänsten om att lämna uppgifter gällande ett specifikt barn.
När ett barn utreds, och vid uppföljning av insatser, behöver socialsekreterare i de flesta fall konsultera den pedagogiska kompetens som finns runt barnet
Frågorna och hjälpavsnitten är hämtade från Socialstyrelsens BBIC-dokument "Utlåtande från förskolan" och "Konsultation med förskolan". Dina svar kommer att underlätta utredningsprocessen och bidra till att barnet får det stöd den behöver och har rätt till.
E-tjänsten går att använda i såväl dator som smartphone. Det är viktigt att det är rätt personal som lämnar uppgifter om rätt barn. Därför behöver du använda dig av e-legitimation för att använda den här e-tjänsten. Du som arbetar med barn och ungdomar har inte möjlighet att vara anonym när du lämnar information till socialtjänsten. Ditt personnummer eller dina kontaktuppgifter kommer dock inte att synas på det inskickade materialet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Personnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att kunna säkerställa att uppgifterna lämnats av rätt person. Det är enbart den ansvariga handläggaren som får tillgång till dina personuppgifter som registrerats i e-tjänstplattformen.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgifterna lagras under tiden och gallras så snart utredningen enligt 11 kap 1 Socialtjänstlag (2001:4453) slutförts. En sådan utredning pågår som längst under fyra (4) månader.
Mottagare av personuppgifter
Personuppgifterna lämnas inte vidare till tredje part och omfattas av sekretesslagstiftningen.
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Om du har skyddade personuppgifter
Det är viktigt att du berättar för oss om du har skyddade personuppgifter. Orsaken är att handlingar och uppgifter som kommer in till oss oftast blir allmänna handlingar och att dina uppgifter ska hanteras på ett säkert sätt.
Du kan använda våra e-tjänster även om du har skyddade personuppgifter. Om du eller någon i familjen har skyddade personuppgifter bör du alltid upplysa oss om det innan du loggar in i e-tjänsten.
Du välkommen att höra av dig till kommunens servicecenter på telefonnummer 042-33 71 00. Vi kommer då kunna upplysa dig om vilka uppgifter som är nödvändiga att lämna i ditt ärende.
Mer information finns på Skatteverket om skyddade personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
kommunen@hoganas.se
Stefan Melovic
stefan.melovic@hoganas.se
+4642337449
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter
- Trivsel & närvaro
- Utveckling & lärande
- Känslor & beteende
- Sociala relationer
- Hälsa
- Föräldrarna
- Planerade åtgärder & uppföljning
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in