Ansökan om ekonomiskt stöd vid ordinarie assistents frånvaro/sjuklönekostnad
Den här tjänsten kräver inloggningAnsökan om ekonomiskt stöd från Höganäs kommun enligt 9 § punkt 2 i lagen om stöd och service till funktionshindrade (LSS).
Schablonbeloppet för assistansersättning som utbetalas av Försäkringskassan är enligt dom i högsta förvaltningsdomstolen inte avsett att täcka kostnader för sjuklön till ordinarie personlig assistent. En ansökan om ekonomiskt stöd kan därför göras till kommunen.
Ansökan måste göras av den enskilde, en juridisk företrädare eller någon med fullmakt. Kommunens handläggare behandlar ansökan och beslutar om ekonomiskt stöd enligt 9 § punkt 2 i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). En ny ansökan krävs för varje sjukdomstillfälle. Kommunen ersätter assistansanordnaren för merkostnader som uppstår på grund av sjukfrånvaro, inklusive sjuklön, semesterersättning och andra avgifter enligt kollektivavtal.
Uppgifter som ska lämnas vid ansökan
För att vi ska kunna behandla er ansökan om ersättning behöver följande uppgifter och dokument skickas in:
-
Vilken period ansökan gäller och hur stor merkostnaden är. Skicka med underlag som visar att kostnaden har uppstått
-
Kontaktuppgifter till ombud, om någon annan än den assistansberättigade ansöker. Bifoga fullmakt som visar vem som har rätt att ansöka i personens ställe
-
Bekräftelse från den assistansberättigade eller dennes företrädare att assistans har utförts, till exempel genom underskrivna tidrapporter från vikarie
-
Bekräftelse på att assistansanordnaren hade tillstånd att bedriva assistans under aktuell period och att giltig F-skattsedel finns (gäller assistansbolag)
-
Underskrift av ansökan från den assistansberättigade, företrädare eller ombud
-
Kopia på sjukfrånvaroanmälan där namn och personnummer på ordinarie assistent framgår, samt datum och tider för frånvaron
-
Tidrapport för den ordinarie assistenten som visar vilka arbetspass som skulle ha utförts under karensdagen och dag 2–14
-
Läkarintyg från och med den åttonde sjukdagen
-
Assistentens namn, personnummer, sjukskrivningsperiod och om sjukskrivningen är på heltid eller deltid
-
Tidrapport för vikarien som visar datum och tider för arbetade pass, underskriven av vikarien
-
Vilket kollektivavtal (eller annat avtal) som gäller mellan arbetsgivaren och assistenten
-
Lönespecifikation för den ordinarie assistenten där följande framgår:
- Tim- eller månadslön
- Utbetald sjuklön i kronor
- Semesterersättning i procent och kronor
- Sociala avgifter i procent och kronor
- Övriga avtalsenliga kostnader i procent och kronor
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobiltelefonnummer
Ändamålet med behandlingen
Vi behöver dina personuppgifter för att kunna hantera din ansökan om ekonomiskt stöd för merkostnader vid ordinarie assistents frånvara/sjuklönekostnad.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
5 år
Övrigt om lagringstid
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Om du har skyddade personuppgifter
Det är viktigt att du berättar för oss om du har skyddade personuppgifter. Orsaken är att handlingar och uppgifter som kommer in till oss oftast blir allmänna handlingar och att dina uppgifter ska hanteras på ett säkert sätt.
Du kan använda våra e-tjänster även om du har skyddade personuppgifter. Om du eller någon i familjen har skyddade personuppgifter bör du alltid upplysa oss om det innan du loggar in i e-tjänsten.
Du välkommen att höra av dig till kommunens servicecenter på telefonnummer 042-33 71 00. Vi kommer då kunna upplysa dig om vilka uppgifter som är nödvändiga att lämna i ditt ärende.
Mer information finns på Skatteverket om skyddade personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
kommunen@hoganas.se
Alexandra Johnsson
alexandra.johnsson@hoganas.se
042- 337100
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om den assistansberättigade
- Uppgift om assistansanordnare och eventuellt ombud
- Ansökan gäller
- Beräkning av ersättning
- Styrkande av uppkommen merkostnad
- Uppgifter om mig som skickar och signerar denna ansökan
- Information om händelser efter inskickat ärende
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in