Ansökan om ekonomiskt stöd vid ordinarie assistents frånvaro/sjuklönekostnad

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Ansökan om ekonomiskt stöd från Höganäs kommun enligt 9 § punkt 2 i lagen om stöd och service till funktionshindrade (LSS).

Schablonbeloppet för assistansersättning som utbetalas av Försäkringskassan är enligt dom i högsta förvaltningsdomstolen inte avsett att täcka kostnader för sjuklön till ordinarie personlig assistent. En ansökan om ekonomiskt stöd kan därför göras till kommunen. 

 

Ansökan måste göras av den enskilde, en juridisk företrädare eller någon med fullmakt. Kommunens handläggare behandlar ansökan och beslutar om ekonomiskt stöd enligt 9 § punkt 2 i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). En ny ansökan krävs för varje sjukdomstillfälle. Kommunen ersätter assistansanordnaren för merkostnader som uppstår på grund av sjukfrånvaro, inklusive sjuklön, semesterersättning och andra avgifter enligt kollektivavtal. 

 

Uppgifter som ska lämnas vid ansökan 

För att vi ska kunna behandla er ansökan om ersättning behöver följande uppgifter och dokument skickas in:
 

  • Vilken period ansökan gäller och hur stor merkostnaden är. Skicka med underlag som visar att kostnaden har uppstått

  • Kontaktuppgifter till ombud, om någon annan än den assistansberättigade ansöker. Bifoga fullmakt som visar vem som har rätt att ansöka i personens ställe

  • Bekräftelse från den assistansberättigade eller dennes företrädare att assistans har utförts, till exempel genom underskrivna tidrapporter från vikarie

  • Bekräftelse på att assistansanordnaren hade tillstånd att bedriva assistans under aktuell period och att giltig F-skattsedel finns (gäller assistansbolag)

  • Underskrift av ansökan från den assistansberättigade, företrädare eller ombud

  • Kopia på sjukfrånvaroanmälan där namn och personnummer på ordinarie assistent framgår, samt datum och tider för frånvaron

  • Tidrapport för den ordinarie assistenten som visar vilka arbetspass som skulle ha utförts under karensdagen och dag 2–14

  • Läkarintyg från och med den åttonde sjukdagen

  • Assistentens namn, personnummer, sjukskrivningsperiod och om sjukskrivningen är på heltid eller deltid

  • Tidrapport för vikarien som visar datum och tider för arbetade pass, underskriven av vikarien

  • Vilket kollektivavtal (eller annat avtal) som gäller mellan arbetsgivaren och assistenten

  • Lönespecifikation för den ordinarie assistenten där följande framgår:

    • Tim- eller månadslön
    • Utbetald sjuklön i kronor
    • Semesterersättning i procent och kronor
    • Sociala avgifter i procent och kronor
    • Övriga avtalsenliga kostnader i procent och kronor

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • e-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa