Politikerportalen
Den här tjänsten kräver inloggningPolitikerportalen – en e-tjänst för förtroendevalda. Hantera ersättningar, partistöd, tjänstekort, gruppmöten, studiebesök och uppdrag smidigt!
Här kan du enkelt och effektivt hantera dina administrativa ärenden och politiska uppdrag. Genom portalen får du tillgång till följande funktioner:
- Ansöka om ersättning för kostnader, förlorat arvode och deltagande i gruppmöten.
- Söka partistöd för ditt parti.
- Beställa tjänstekort för att komma in i Sessionssalen.
- Anmäla dig till studiebesök och utbildningar för att utveckla din roll och lära dig mer om kommunens företag och förvaltningar.
- Uppdatera dina kontaktuppgifter för att kommunen och medborgarna ska kunna kontakta dig.
- Avsäga dig ditt uppdrag när det är dags för detta.
Allt du behöver är samlat på ett ställe – för en enklare, snabbare hantering av ditt uppdrag.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
- Bild
Ändamålet med behandlingen
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. Ändamålet med behandlngen är att kunna registrera dina uppgifter som förtroendevald i system som används bland annat för att hantera arvoden och ersättningar, tjänstekort samt hantera vilka kontaktuppgifter som ska visas på kommunens hemsida.
Här kan du läsa mer om kommunens behandling av dina personuppgifter.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse
Lagringstid
2 år
Övrigt om lagringstid
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Mottagare av personuppgifter
Familjen Helsingborgs HR-servicecenter
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Om du har skyddade personuppgifter
Det är viktigt att du berättar för oss om du har skyddade personuppgifter. Orsaken är att handlingar och uppgifter som kommer in till oss oftast blir allmänna handlingar och att dina uppgifter ska hanteras på ett säkert sätt.
Du kan använda våra e-tjänster även om du har skyddade personuppgifter. Om du eller någon i familjen har skyddade personuppgifter bör du alltid upplysa oss om det innan du loggar in i e-tjänsten.
Du välkommen att höra av dig till kommunens servicecenter på telefonnummer 042-33 71 00. Vi kommer då kunna upplysa dig om vilka uppgifter som är nödvändiga att lämna i ditt ärende.
Mer information finns på Skatteverket om skyddade personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Kommunens dataskyddsombud är JP Infonet AB som kan kontaktar på dso.hoganas@jpinfonet.se.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunen@hoganas.se
Jacob Derefeldt
jacob.derefeldt@hoganas.se