Beställ nybyggnadskarta
Den här tjänsten kräver inloggningDu som planerar att bygga på din fastighet behöver en så kallad nybyggnadskarta. Nybyggnadskartan finns inte färdig, utan tas fram i varje enskilt fall efter beställning. Här beställer du din nybyggnadskarta.
Vad är en Nybyggnadskarta?
Nybyggnadskartan är ett underlag när du planerar att bygga på din fastighet. Den är till nytta när du ska ge det nya huset eller tillbyggnaden en riktig placering på tomten, i förhållande till väder-streck, tillfartsväg och höjdförhållanden. Kartan visar byggrätten enligt detaljplan och är därför en viktig handling i din bygglovsansökan.
Nybyggnadskartan finns inte färdig, utan tas fram av kommunen i varje enskilt fall efter beställning. Kartan får inte vara äldre än två år.
Kartan är en sammanställning av många uppgifter som
- fastighetsgränser
- servitut, ledningsrätter och gemensamhetsanläggningar
- gällande planbestämmelser
- eventuella byggnader, andra markdetaljer som häckar och staket.
- avvägda markhöjder
- anläggningstekniska uppgifter (till exempel ledningar för vatten och avlopp, förbindelsepunkt med mera).
För att nybyggnadskartan ska stämma med verkligheten kommer personal från samhällsbyggnadsförvaltningen i Höganäs kommun ut för att se om den befintliga kartan behöver uppdateras. Att allt stämmer är viktigt då kartan ska vara underlag för andra handlingar vid ansökan om bygglov.
Kartan visar också vilka grannar som berörs av ditt projekt och som därigenom blir sakägare. De ska ofta få ta del av ritningarna när du söker bygglov.
Aktuella priser för enbostadshus 2024
Fullständig nybyggnadskarta: från 9 454 kronor
Förenklad nybyggnadskarta: från 4 727 kronor
För övriga typer av byggnation kan man se priserna här Bygglovstaxa eller kan du alltid skicka en fråga till geodata@hoganas.se
Nybyggnadskartan levereras digitalt i PDF-format men kan också fås i dwg eller analogt om så önskas.
För mer information, klicka här.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Ändamålet med behandlingen är för att vi ska kunna fatta beslut om bygglov enligt plan- och bygglagen (2010:900), det vill säga hantera din ansökan för den åtgärd som du planerar rörande din fastighet för att du ska få ett beslut. Uppgifterna behövs även för fakturering samt uppföljning av ärendet.
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning. Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
geodata@hoganas.se
Geodataavdelningen
geodata@hoganas.se