Vatten- och avloppsinstallation - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningNär ska en anmälan om vatten och avloppsinstallation lämnas in?
- Vid en om- eller tillbyggnad som påverkar befintliga installationer av vatten eller avlopp (VA-installationer)
- När du ska dränera om huset
- När vattenmätaren ska flyttas
- När vatten eller avloppsledningarna ska flyttas
- När en fastighet ska rivas
För att din anmälan ska godkännas måste den vara komplett med bifogade handlingar. Du hittar information om vilka handlingar vi behöver längre ner i texten. Använder du e-tjänsten så loggar du in med e-legitimation och bekräftar på det sättet din identitet. Du kan spara din anmälan och fortsätta vid ett senare tillfälle om du behöver komplettera med någon uppgift.
Använder du blanketten måste den vara komplett och undertecknad. När du skickar in anmälan godkänner du att kommunen behandlar de personuppgifter du lämnat i anmälan.
Anmälan måste vara godkänd innan inkoppling till det allmänna vatten- och avloppsnätet får påbörjas. Normal handläggningstid är tre veckor, under förutsättning att anmälan är komplett. Ofullständig anmälan returneras för komplettering. Behöver nya serviser utföras tar detta arbete cirka fyra till sex veckor efter att anmälan blivit godkänd. Använder du vår e-tjänst får du ett SMS eller ett e-postmeddelande när din anmälan är godkänd, använder du blanketten kommer svaret via post till din folkbokföringsadress.
Vid nybyggnation ska följande handlingar bifogas anmälan
- Situationsplan över yttre vatten- och avloppsledningar
- Ritning över inre vatten- och avloppsledningar
Vid anslutning av redan befintlig fastighet ska följande handlingar bifogas anmälan
- Situationsplan över yttre vatten- och avloppsledningar
Vid inkoppling till ett trycksatt system måste den kvalitetsansvarige alltid vara behörig VVS-installatör.
Vid flyttning av befintlig vattenmätare ska följande handlingar bifogas anmälan
- Ritning som visar vattenmätarplacering och ändrad ledningsdragning
Vid dränering eller omläggning av VA-ledningar ska följande handlingar bifogas anmälan
- Ritning som visar ny eller ändrad ledningsdragning
Vid underlåtenhet att lämna in VA-handlingar, debiteras en avgift enligt gällande taxa.
Information finns också i ABVA (Allmänna bestämmelser för brukandet av kommunens allmänna vatten och avloppsanläggning), samt i Kommunal författningssamling (KFS 2013:11) Taxa för Höganäs kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning.
För mer information som ABVA, klicka här.
För mer information om Höganäs kommuns taxa, klicka här.
Information om byggvatten och installation av vattenmätare.
Byggvatten
Anmälan om vatten och avloppsinstallation skickas in tillsammans med en enkel skiss över var vattnet ska tas ifrån.
Detta bestäms i samråd med VA-avdelningen (befintlig servis, ny servis eller brandpost)
Anmälan godkänns av VA-avdelningen, handläggningstiden är ca 5 arbetsdagar.
Tid för öppning för byggvatten bokas minst 2 vecka i förväg, telefon; 042-33 71 00. Byggvatten debiteras tills permanent vattenmätare sätts upp eller bokning av stängning sker.
Vattenmätare
Vattenmätare för mätning av förbrukat vatten krävs vid anslutning till det allmänna vatten- och avloppsnätet. Vattenmätaren ägs och hanteras av Höganäs kommun.
Fastighetsägaren ansvarar för att vattenmätarplats förberetts med mätarkonsol av behörig installatör. VA-avdelningen sätter upp mätaren efter tidsbeställning, 042-33 71 00.
Mätaren skall placeras frostfritt och lättillgängligt och fastighetsägaren skall lämna huvudmannen fritt och obehindrat tillträde till mätaren.
Vattenmätarplats. Utrymmesbehov för mätare qn 2,5 – 10 m³/h
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att kunna behandla din ansökan om inkoppling av vatten- och avloppsabonnemang till rätt fastighetsägare. Vid behandlingen av ärendet registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse
Lagringstid
- 1 år - I e-tjänst efter avslutat ärende
- För evigt - I VA-arkiv
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunen@hoganas.se
Ingrid Larsson
ingrid.larsson@hoganas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- e-legitimation
- fastighetsägare
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Fastighets- och ägaruppgifter
- Anmälan avser installation
- Beskriv ditt ärende
- Bifoga handlingar och ritningar
- Anmälan om byggvatten
- Kvalitetsansvarig
- Rörinstallatör
- Godkännande av ABVA
- Förhandsgranska
- Skicka in