Ansökan om insatser för dig med funktionsnedsättning
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som har en funktionsnedsättning och är berättigad till stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, ansöka om insats.
Även du som är vårdnadshavare, god man eller förvaltare kan göra ansökan med hjälp av e-tjänsten.
Vem omfattas av LSS?
- Personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd.
- Personer som i vuxen ålder på grund av olycka eller sjukdom har fått en hjärnskada som innebär att personen har betydande svårigheter att förstå.
- Personer som har andra varaktiga och stora fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som därmed behöver mycket stöd och hjälp.
Hur går ansökan till?
Du gör ansökan med hjälp av den här e-tjänsten. En LSS-handläggare utreder därefter ansökan och beslutar om insats och dess omfattning. När utredningen är klar får du skriftligt besked om beslut tillsammans med utredningen. Om du får avslag på din ansökan får du även information om hur du kan överklaga beslutet.
Tänk på att:
- Handläggningstiden påverkas av om din ansökan med eventuella intyg är komplett.
- Lämna aktuell adress och telefonnummer där kontaktperson kan nås dagtid.
- När det finns två vårdnadshavare, måste båda samtycka till ansökan och signera den.
- Ungdomar över 15 år ska samtycka till den sökta insatsen.
- Ungdomar över 18 år ansöker själva om insatser eller får hjälp av god man, i sådant fall ska förordnandet av god man bifogas.
- Eventuella fullmakter ska vara bevittnade.
- Insatserna är kostnadsfria men du betalar själv för mat, hyra och dina kostnader i samband med aktiviteter.
Bifoga följande till din ansökan:
- läkarintyg där diagnos och varaktighet framgår och
- psykolog- och psykiatriutredningar som ligger till grund för diagnosen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. I vissa fall handläggs ärendet enbart i e-tjänstplattformen, i andra fall används uppgifterna även i något av kommunens verksamhetssystem. Du ser under rubriken lagringstid i vilka system dina personuppgifter behandlas och hur länge de lagras.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Servicecenter
kommunen@hoganas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation eller mobilt BankID
- Läkarintyg eller utredning
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgiftshantering
- Person- och kontaktuppgifter
- Funktionsnedsättning
- Samtycke
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in