Avsluta insatser från socialförvaltningen
Den här tjänsten kräver inloggningMed hjälp av den här e-tjänsten kan du som har insatser från socialförvaltningen i Höganäs kommun lämna meddelande om att du vill avsluta dina insatser. Tjänsten är till för dig som är äldre, långvarigt sjuk eller har en funktionsnedsättning.
Om du inte längre vill ha eller är i behov av de insatser som du har blivit beviljad meddelar du kommunen genom att använda den här e-tjänsten. E-tjänsten är till för dig som har insatser enligt socialtjänstlagen, SoL, och/eller insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Insatserna som du är beviljad kan exempelvis vara för hemtjänst, trygghetslarm, avlösare, korttidsvistelse eller ledsagare.
För att använda e-tjänsten behöver du logga in med en e-legitimation. Detta är för att våra handläggare ska kunna kontakta dig och du ska kunna följa ditt ärende på kommunens hemsida.
En anhörig eller annan närstående kan hjälpa dig med e-tjänsten men måste då själv kunna logga in med e-legitimation.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende och för att ha möjlighet att säkerställa den enskildes rätt att avsluta pågående insatser enligt 4 kap 1§ Socialtjänstlagen eller enligt Lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, samt vikten av en säker identifiering.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Alexandra Johnsson
alexandra.johnsson@hoganas.se
042-33 71 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation eller mobilt BankID
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Person- och kontaktuppgifter
- Avsluta insatser
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in