Färdtjänsttillstånd - ansökan om
Den här tjänsten kräver inloggningJust nu är handläggningstiderna för färdtjänstärenden längre än vanligt. Vi gör vårt bästa för att du ska få svar så snart som möjligt.
Med hjälp av den här e-tjänsten gör du ansökan om färdtjänsttillstånd.
Färdtjänst är till för dig som har ett varaktigt funktionshinder som gör att du har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller väsentliga svårigheter att resa med allmänna kommunikationsmedel.
E-legitimation
Den här e-tjänsten kräver att du legitimerar dig genom att logga in med e-legitimation. En anhörig eller annan närstående kan hjälpa dig med ansökan men måste då själv kunna logga in med e-legitimation.
Har du inte tillgång till e-legitimation eller behöver stöd med att göra en ansökan kan du kontakta servicecenter på 042- 33 71 00.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Ändamålet med behandlingen
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende och för att ha möjlighet att säkerställa den enskildes rätt att ansöka om färdtjänst enligt Lag (1997:736) om färdtjänst samt vikten av en säker identifiering. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. I vissa fall handläggs ärendet enbart i e-tjänstplattformen, i andra fall används uppgifterna även i något av kommunens verksamhetssystem.
Vid beviljat färdtjänsttillstånd behöver dina personuppgifter som är nödvändiga för ett genomförande av färdtjänsttransporter hanteras i personregister hos beställningscentral och hos transportföretag. Detta innebär att personal hos leverantör av färdtjänsttransporter kommer att ta del av dessa personuppgifter för att kunna planera och genomföra färdtjänsttransporter.
Personuppgifter som hanteras vid planering och genomförande av färdtjänsttransporter är:
- Namn
- Personnummer
- Kontaktuppgifter
- Adresser
- Beviljat färdtjänsttillstånd med kopplade villkor
- Information om bokade, genomförda eller schemalagda resor
- Eventuella registrerade synpunkter
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- 2 år - I e-tjänst
- För evigt - I verksamhetssystem
Övrigt om lagringstid
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Om du har skyddade personuppgifter
Det är viktigt att du berättar för oss om du har skyddade personuppgifter. Orsaken är att handlingar och uppgifter som kommer in till oss oftast blir allmänna handlingar och att dina uppgifter ska hanteras på ett säkert sätt.
Du kan använda våra e-tjänster även om du har skyddade personuppgifter. Om du eller någon i familjen har skyddade personuppgifter bör du alltid upplysa oss om det innan du loggar in i e-tjänsten.
Du välkommen att höra av dig till kommunens servicecenter på telefonnummer 042-33 71 00. Vi kommer då kunna upplysa dig om vilka uppgifter som är nödvändiga att lämna i ditt ärende.
Mer information finns på Skatteverket om skyddade personuppgifter
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@hoganas.se
Socialförvaltningen
kommunen@hoganas.se
042337100
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation eller mobilt BankID
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Person- och kontaktuppgifter
- Färdtjänsttillstånd
- Förflyttningsförmåga
- Reseförmåga
- Samtycke
- Förhandsgranska
- Skicka in