Ekonomiskt stöd för personlig assistans - ansök om
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som är assistansberättigad, eller ombud, ansöka om ekonomiskt stöd för personlig assistans.
Ansökan görs månadsvis i efterskott, senast den 10:e dagen i månaden. Ansökan görs för utförd assistans och får inte överstiga beviljade assistanstimmar. Ombud måste ha giltig fullmakt.
Ersättningsmodell
Från och med 1 juni 2018 använder Höganäs kommun en ersättningsmodell som innebär att det ekonomiska stödet enligt 9 § 2 LSS utges för beviljade assistanstimmar med ett schablonbelopp per timme. Schablonbeloppet motsvarar det statliga schablonbelopp som utbetalas för personlig assistans för beslut enligt socialförsäkringsbalken, SFB. Ersättningsmodellen ska utvärderas efter två år varefter socialnämnden fattar nytt beslut.
Höganäs kommuns LSS-handläggare förhandsgranskar ansökan tillsammans med lönelistor.
2. LSS-handläggare återkopplar i E-tjänsten om ansökan är godkänd med bifall eller avslås med besvärshänvisning.
3. Om bifall skickar den privata anordnaren en E-faktura (kommunen tar inte emot pappersfakturor).
Fakturan ska märkas med referens 704.
Av fakturan skall framgå E-tjänstens ärendenummer samt vilken månad och initialer på den enskilde den avser
OBS! Bifoga inga underlag tillsammans med fakturan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende och för att ha möjlighet att säkerställa den enskildes rätt att ansöka om bistånd enligt 4 kap 1 § socialtjänstlagen (SoL) samt vikten av en säker identifiering. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. I vissa fall handläggs ärendet enbart i e-tjänstplattformen, i andra fall används uppgifterna även i något av kommunens verksamhetssystem.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan.
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
När dina personuppgifter behandlas hos oss har du rätt att:
-
begära tillgång till dina personuppgifter,
-
begära rättelse, radering eller begränsning av behandling av dina personuppgifter,
-
invända mot behandling av dina personuppgifter
-
begära dataportabilitet, dvs. att dina personuppgifter flyttas till en annan personuppgiftsansvarig,
Ovanstående beskrivna rättigheter begränsas ibland. Det finns flera lagar som bestämmer hur en kommun ska hantera uppgifter/handlingar i förhållande till dataskyddsförordningen och dessa regler går före.
Mer information finns på: Behandling av personuppgifter – Höganäs kommun (hoganas.se)
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida:
Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Socialförvaltningen
socialforvaltningen@hoganas.se
042337100
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation eller mobilt BankID
- Fullmakt för ombud/god man/förvaltare
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Person- och kontaktuppgifter
- Ansökan avser
- Godkänna villkor
- Förhandsgranska
- Skicka in