Beställning av insatser enligt SoL för tillfälliga besökare i Höganäs kommun
Den här tjänsten kräver inloggningHär beställer biståndshandläggare i bosättningskommunen insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) till omsorgstagare/vårdtagare som tillfälligt ska vistas i Höganäs kommun. Beställning via e-tjänsten ska göras i god tid, senast 3 veckor innan planerad vistelse.
Den här e-tjänsten ska bara användas av tjänsteperson och inte privatperson. Tänk på att du som har insatser från hemtjänsten och planerar att vistas i Höganäs kommun ska kontakta din biståndshandläggare i hemkommunen som gör beställningen. Av säkerhetsskäl kräver e-tjänsten att tjänsteperson legitimerar sig digitalt via mobilt BankID så vi på ett säkert sätt kan kommunicera om ärendet.
Enligt socialtjänstlagen är det bosättningskommunen som ansvarar för stöd- och hjälpinsatser när den enskilde vistas i en annan kommun. Bosättningskommunen ansvarar för
- utredning, bedömning och beslut,
- verkställighet och kostnader
- Beräkning av egenavgift som den enskilde betalar till bosättningskommunen.
Är du i behov av hjälpmedel enligt hälso- och sjukvårdslagen klickar du här och vid behov av hemsjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen klickar du här.
I Höganäs kommun tillämpas kundval för serviceinsatser, se kommunens hemsida för mer information.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende och vikten av en säker identifiering. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. Ärendet handläggs både i e-tjänstplattformen och i kommunens verksamhetssystem.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- se beskrivning nedan
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Servicecenter
kommunen@hoganas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Den enskildes personuppgifter
- Bedömning och beslut för beviljad insats
- Aktuell tidsperiod
- Egen ersättningsmodell
- Läkarbedömning i de fall personal ska utföra egenvård
- Så här skaffar du e-legitimation