Beställning av insatser enligt SoL för tillfälliga besökare i Höganäs kommun

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här beställer biståndshandläggare i bosättningskommunen insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) till omsorgstagare/vårdtagare som tillfälligt ska vistas i Höganäs kommun. Beställning via e-tjänsten ska göras i god tid, senast 3 veckor innan planerad vistelse.

Den här e-tjänsten ska bara användas av tjänsteperson och inte privatperson. Tänk på att du som har insatser från hemtjänsten och planerar att vistas i Höganäs kommun ska kontakta din biståndshandläggare i hemkommunen som gör beställningen. Av säkerhetsskäl kräver e-tjänsten att tjänsteperson legitimerar sig digitalt via mobilt BankID så vi på ett säkert sätt kan kommunicera om ärendet.

Enligt socialtjänstlagen är det bosättningskommunen som ansvarar för stöd- och hjälpinsatser när den enskilde vistas i en annan kommun. Bosättningskommunen ansvarar för

  • utredning, bedömning och beslut,
  • verkställighet och kostnader
  • Beräkning av egenavgift som den enskilde betalar till bosättningskommunen.

Är du i behov av hjälpmedel enligt hälso- och sjukvårdslagen klickar du här och vid behov av hemsjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen klickar du här.

I Höganäs kommun tillämpas kundval för serviceinsatser, se kommunens hemsida för mer information.

Följande behövs för e-tjänsten

  • Den enskildes personuppgifter
  • Bedömning och beslut för beviljad insats
  • Aktuell tidsperiod
  • Egen ersättningsmodell
  • Läkarbedömning i de fall personal ska utföra egenvård

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa