Ansök om nedsatt vård- och omsorgsavgift
Den här tjänsten kräver inloggningMed hjälp av denna e-tjänst kan du som har insatser från socialförvaltningen i Höganäs kommun lämna dina inkomstuppgifter för beräkning av din avgift. Tjänsten är till för dig som har vård- och/ eller omsorgsinsatser som till exempel särskilt boende, hemtjänst, trygghetslarm, korttidsboende, hemrehabilitering, dagvård och /eller hemsjukvård.
En anhörig eller annan närstående kan hjälpa dig att lämna uppgifterna. Denne måste då själv kunna logga in med e-legitimation. Den person som uppgifterna gäller måste samtycka till att uppgifterna lämnas ut.
Du kan alltid välja att inte lämna dina inkomstuppgifter utan istället betala avgift enligt taxa. Information om avgifter för särskilt boende hittar du här. Information om avgifter för hemtjänst hittar du här.
Uppgifter som hämtas automatiskt
Socialförvaltningen i Höganäs kommun hämtar automatiskt uppgifter om pensioner och bostadstillägg från Pensionsmyndigheten. Dessa uppgifter ska därför inte uppges i e-tjänsten.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende och för att ha möjlighet att säkerställa den enskildes rätt att ansöka om bistånd enligt 4 kap 1 § socialtjänstlagen (SoL) samt vikten av en säker identifiering. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. I vissa fall handläggs ärendet enbart i e-tjänstplattformen, i andra fall används uppgifterna även i något av kommunens verksamhetssystem.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan.
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
När dina personuppgifter behandlas hos oss har du rätt att:
-
begära tillgång till dina personuppgifter,
-
begära rättelse, radering eller begränsning av behandling av dina personuppgifter,
-
invända mot behandling av dina personuppgifter
-
begära dataportabilitet, dvs. att dina personuppgifter flyttas till en annan personuppgiftsansvarig,
Ovanstående beskrivna rättigheter begränsas ibland. Det finns flera lagar som bestämmer hur en kommun ska hantera uppgifter/handlingar i förhållande till dataskyddsförordningen och dessa regler går före.
Mer information finns på: Behandling av personuppgifter – Höganäs kommun (hoganas.se)
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida:
Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Socialförvaltningen
socialforvaltningen@hoganas.se
042337100
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation eller mobilt BankID
- Så här skaffar du e-legitimation