Lämna inkomstuppgifter för hemtjänst och särskilt boende
Den här tjänsten kräver inloggningMed hjälp av denna e-tjänst kan du som har insatser från socialförvaltningen i Höganäs kommun lämna dina inkomstuppgifter för beräkning av din avgift. Tjänsten är till för dig som har vård- och/ eller omsorgsinsatser som till exempel särskilt boende, hemtjänst, trygghetslarm, korttidsboende, hemrehabilitering, dagvård och /eller hemsjukvård.
En anhörig eller annan närstående kan hjälpa di att lämna uppgifterna. Denne måste då själv kunna logga in med e-legitimation. Den person som uppgifterna gäller måste samtycka till att uppgifterna lämnas ut.
Du kan alltid välja att inte lämna dina inkomstuppgifter utan istället betala avgift enligt taxa. Information om avgifter för särskilt boende hittar du här. Information om avgifter för hemtjänst hittar du här.
Uppgifter som hämtas automatiskt
Socialförvaltningen i Höganäs kommun hämtar automatiskt uppgifter om pensioner och bostadstillägg från Pensionsmyndigheten. Dessa uppgifter ska därför inte uppges i e-tjänsten.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. I vissa fall handläggs ärendet enbart i e-tjänstplattformen, i andra fall används uppgifterna även i något av kommunens verksamhetssystem. Du ser under rubriken lagring i vilka system dina personuppgifter behandlas och hur länge de lagras.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Frågor om e-tjänsten
Socialförvaltningen
socialforvaltningen@hoganas.se
042337100
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation eller mobilt BankID
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgiftshantering
- Lämna inkomstuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in