Beställning av hemsjukvård enligt HSL för tillfälliga besökare i Höganäs kommun
Här kan legitimerad personal i bosättningskommunen vars vårdtagare ska vistas i Höganäs kommun beställa hemsjukvård. Beställning via e-tjänsten ska göras i god tid innan planerad vistelse. Du som har hemsjukvård från din hemkommun och planerar att vistas i Höganäs kommun ska kontakta legitimerad personal i hemkommunen som i sin tur kontaktar Höganäs kommun.
Vid behov av hjälpmedel enligt hälso- och sjukvårdslagen klickar du här och vid behov av insatser enligt socialtjänstlagen klickar du här.
Hemsjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen, HSL
Enligt hälso- och sjukvårdslagen, HSL, har bosättningskommunen huvudansvar för hemsjukvård för invånare som är folkbokförda där, med undantag för akut/nödvändig vård under tillfällig vistelse i annat landsting. Bosättningskommunen ansvarar för de uppkomna kostnaderna.
Höganäs kommun utför hemsjukvårdsinsatser upp till och med sjuksköterskenivå medan Region Skåne har ansvaret för läkarinsatser. Tröskelprincipen tillämpas vilket innebär att om den enskilde själv, eller med hjälp av ledsagning, kan ta sig till vårdcentralen ansvarar Region Skåne för vården.
Fakturering till bosättningskommunen sker löpande och beställda insatser debiteras i enlighet med kommunens timtaxa inklusive körtid och körersättning.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. I vissa fall handläggs ärendet enbart i e-tjänstplattformen, i andra fall används uppgifterna även i något av kommunens verksamhetssystem. Du ser under rubriken lagring i vilka system dina personuppgifter behandlas och hur länge de lagras.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Laglig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- 5 år
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Frågor om e-tjänsten
Servicecenter
kommunen@hoganas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Den enskildes personuppgifter
- Inhämtat samtycke från den enskilde
- Fakturaadress till betalare
- Aktuell tidsperiod
- Ordination och hälsohistoria
- Beräknad tidsåtgång