Beställning av hemsjukvård enligt HSL för tillfälliga besökare i Höganäs kommun
Den här tjänsten kräver inloggningHär beställer legitimerad personal i bosättningskommunen hemsjukvård till patient/vårdtagare som ska vistas tillfälligt i Höganäs kommun. Beställning via e-tjänsten ska göras i god tid innan planerad vistelse. Av säkerhetsskäl kräver e-tjänsten att du legitimerar dig med mobilt BankID som legitimerad personal. Du som har hemsjukvård från din hemkommun och planerar att vistas i Höganäs kommun ska kontakta legitimerad personal i hemkommunen som i sin tur kontaktar Höganäs kommun.
Vid behov av hjälpmedel enligt hälso- och sjukvårdslagen klickar du här och vid behov av insatser enligt socialtjänstlagen klickar du här.
Hemsjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen, HSL
Enligt hälso- och sjukvårdslagen, HSL, har bosättningskommunen huvudansvar för hemsjukvård för invånare som är folkbokförda där, med undantag för akut/nödvändig vård under tillfällig vistelse i annat landsting. Bosättningskommunen ansvarar för de uppkomna kostnaderna.
Höganäs kommun utför hemsjukvårdsinsatser upp till och med sjuksköterskenivå medan Region Skåne har ansvaret för läkarinsatser. Tröskelprincipen tillämpas vilket innebär att om den enskilde själv, eller med hjälp av ledsagning, kan ta sig till vårdcentralen ansvarar Region Skåne för vården.
Fakturering till bosättningskommunen sker löpande och beställda insatser debiteras i enlighet med kommunens timtaxa inklusive körtid och körersättning. Priset är 589kr per timme och faktureras hemkommunen. Hyreskostnad för hjälpmedel är enligt Medelpunktens månadshyra + 20 %, därtill transportkostnad.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att hantera beställning av hemsjukvård för tillfälliga besökare från annan kommun.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse
Lagringstid
- 5 år
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Höganäs Omsorg AB
hoganasomsorg@hoganas.se
Servicecenter
kommunen@hoganas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Den enskildes personuppgifter
- Inhämtat samtycke från den enskilde
- Fakturaadress till betalare
- Aktuell tidsperiod
- Ordination och hälsohistoria
- Beräknad tidsåtgång