Dispens från avfallshämtning

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du ansöka om dispens för tömning av hushållsavfall, slam, fosforfälla eller latrin. Läs Renhållningsordningen för Höganäs kommun och vilka kriterier för undantag som finns och som ska vara uppfyllda innan ansökan.  

Alla fastighetsägare är ansvariga för att ta hand om avfall som uppstår på sin fastighet.

Många som bor på landet har en enskild avloppsanläggning med en slamavskiljare som ska tömmas regelbundet. I den här e-tjänsten kan du ansöka om dispens från bestämmelserna om tömning av kommunalt avfall såsom hushållsavfall, slam, fosforfälla eller latrin. Ansökan ska lämnas in minst sex veckor före startdatum.

Ansökan är avgiftsbelagd, och du bör läsa informationen om avgifter längre ned på den här sidan innan du startar e-tjänsten. Om din ansökan beviljas kommer du även fortsättningsvis att debiteras en årlig grundavgift av NSR. Undantag för en kortare tidsperiod kan därför bli kostsamt för dig och inte löna sig.

Du kan ansöka om fem olika typer av undantag

  1. Gemensamma behållare
    Bostäder som är närliggande kan få använda en gemensam avfallsbehållare.

  2. Uppehåll i hämtning av kommunalt avfall och slam
    Om du inte alls kommer att utnyttja din bostad under en sammanhängande period  av minst sex (6) månader för permanentboende och 12 månader för fritidsboende. 

  3. Förlängt hämtningsintervall av slam
    Förlängt hämtningsintervall för slamavskiljare, minireningsverk och sluten tank kan beviljas om anläggningen används sparsamt och inte påverkar miljön. Ansökan lämnas minst sex veckor före startdatum och gäller högst fem år.

  4. Befrielse från hämtning av kommunalt avfall, slam,  toalettavfall och filtermaterial i fosforfälla 
    Bygg- och miljönämnden kan bevilja dispens från hämtning om fastighetsägaren själv kan hantera avfallet utan att skada hälsa eller miljö. Dispens gäller upp till fem år för avfall, slam och toalettavfall, och tio år för filtermaterial. Ansökan lämnas minst sex veckor före startdatum.

  5. Totalbefrielse från hämtning av allt kommunalt avfall, slam, toalettavfall och filtermaterial i fosforfälla
    Förfallna bostäder som inte är i beboeligt skick kan befrias från avfallshämtning. Ansökan lämnas minst sex veckor före startdatum och dispensen kan beviljas för 3–5 år.

Avgifter

Miljöavdelningen tar ut en timbaserad avgift för handläggningen. Avgiften tas ut med stöd av kommunens taxa för handläggning enligt miljöbalken. Avgiften fastställs genom beslut i bygg- och miljönämnden. Taxan finns här - fliken Miljö- och hälsoskydd.

Utöver ansökningsavgiften kommer du även fortsättningsvis att debiteras en årlig grundavgift av NSR om du beviljas dispens. 

På grund av ansökningsavgiften och grundavgiften lönar det sig inte att söka dispens för kortare perioder. Du kan dock ha andra skäl att söka dispens, och miljöavdelningen kan inte göra den ekonomiska bedömningen åt dig. Kontakta NSR om du har frågor om grundavgiften eller andra delar av avfallstaxan

Observera även att ansökningsavgiften inte återbetalas eller efterskänks om du ångrar eller vill återta en redan beviljad dispens.

Om du har skyddade personuppgifter, vänligen kontakta oss innan du skickar in ditt ärende. Detta är för att säkerställa att dina uppgifter hanteras på ett säkert och korrekt sätt.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa