Dispens från avfallshämtning
Den här tjänsten kräver inloggningAlla fastighetsägare är ansvariga för att ta hand om avfall som uppstår på sin fastighet.
Många som bor på landet har en enskild avloppsanläggning med en slamavskiljare som ska tömmas regelbundet. I den här e-tjänsten kan du ansöka om dispens från bestämmelserna om tömning av hushållsavfall, slam, fosforfälla eller latrin.
Ansökan är avgiftsbelagd, och du bör läsa informationen om avgifter längre ned på den här sidan innan du startar e-tjänsten. Om din ansökan beviljas kommer du även fortsättningsvis att debiteras en årlig grundavgift av NSR. Undantag för en kortare tidsperiod kan därför bli kostsamt för dig och inte löna sig.
Du kan ansöka om fem olika typer av undantag
-
Gemensam behållare
Bostäder som är närliggande kan få använda en gemensam avfallsbehållare. -
Uppehåll i hämtning av hushållsavfall, slam eller latrin
Om du inte alls kommer att utnyttja din bostad under en sammanhängande period av minst sex (6) månader för permanentboende och 12 månader för fritidsboende. -
Förlängt hämtningsintervall
Du kan beviljas förlängning av intervallet för hämtning av hushållsavfall om du komposterar matavfallet och om detta kan ske på ett sätt så att olägenheter inte uppstår. Förlängt tömningsintervall kan även beviljas för slamavskiljare, fosforfälla eller sluten tank. -
Befrielse från hämtning (eget omhändertagande)
Du kan bli beviljad befrielse av hämtning av hushållsavfall, material från fosforfälla, slam eller toalettavfall om du kan ta hand om avfallet på din egen fastighet. Befrielse beviljas sällan eftersom allt avfall inte kan omhändertas på ett sätt som inte orsakar olägenhet för människors hälsa, miljön eller strider mot 15 kapitlet 18 § i miljöbalken. -
Totalbefrielse
Befrielse från hämtning av allt avfall kan även medges om fastigheten inte är beboelig (till exempel förfallna bostäder). Förutsättningen är att fastigheten inte är i beboeligt skick (ödehus) under minst tre (3) år och som längst fem (5) år i taget.
Avgifter
Miljöavdelningen tar ut en timbaserad avgift, fastställd av kommunfullmäktige, för handläggningen av din ansökan. Utöver ansökningsavgiften kommer du även fortsättningsvis att debiteras en årlig grundavgift av NSR om du beviljas dispens.
På grund av ansökningsavgiften och grundavgiften lönar det sig inte att söka dispens för mycket korta perioder. Du kan dock ha andra skäl att söka dispens, och miljöavdelningen kan inte göra den ekonomiska bedömningen åt dig. Kontakta NSR om du har frågor om grundavgiften eller andra delar av avfallstaxan.
Observera även att ansökningsavgiften inte återbetalas eller efterskänks om du ångrar eller vill återta en redan beviljad dispens.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Du har möjlighet att ansöka om dispens från bestämmelserna om hämtning av hushållsavall och slam eller toalettavfall. De olika skälen till dispens regleras i kommunens renhållningsordning.
Prövningen av din dispensansökan görs av kommunens miljöavdelning, som behöver dina personuppgifter för kunna hantera ärendet.
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning. Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljoavdelningen@hoganas.se
Miljöavdelningen
miljoavdelningen@hoganas.se
042337100
Följande behövs för e-tjänsten
- Den här tjänsten kräver inloggning med e-legitimation.
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Uppgifter om den sökande
- Typ av dispens som önskas
- Uppgifter till din ansökan
- Önskad tid
- Övriga upplysningar
- Förhandsgranska
- Skicka in