Skolpliktens tidigare upphörande - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHar du en grundskoleelev som har uppnått kunskapskraven i förväg?
En del elever i grundskolan uppnår de kunskapskrav som de minst ska uppnå i förväg, alltså före den tidpunkt då skolplikten normalt ska upphöra. Om så är fallet för er behöver ni ansöka om att skolplikten ska upphöra tidigare (se 7 kap. 14 § skollagen (2010:800).
I ansökan beskriver ni vilken anledning som finns till att ansökan om ett tidigare upphörande av skolplikten. Bifoga även underlag som styrker behovet, t.ex. rektors utlåtande, dokumentation som styrker elevens kunskapsnivå och/eller övrigt underlag.
Båda vårdnadshavare måste signera
Om ni är två vårdnadshavare måste båda signera innan ansökan kan behandlas. Det är därför viktigt att du fyller i rätt mejladress till den andra vårdnadshavaren. Den andra vårdnadshavaren meddelas via mejl om att logga in på Mina sidor och signera med sin legitimation.
Vem fattar beslut?
Beslut om skolpliktens tidigare upphörande fattas av hemkommunen. Beslut fattas på delegation från utbildningsnämnden enligt gällande delegationsordning. Detta innebär att även vårdnadshavare till barn i fristående verksamheter måste ansöka om uppskjuten skolplikt hos Höganäs kommun. Beslutet kan överklagas hos Skolväsendets överklagandenämnd.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vi behöver dina personuppgifter för att handlägga ditt ärende. När du skickar in ditt ärende registreras de personuppgifter du anger i ärendet. I vissa fall handläggs ärendet enbart i e-tjänstplattformen, i andra fall används uppgifterna även i något av kommunens verksamhetssystem. Du ser under rubriken lagringstid i vilka system dina personuppgifter behandlas och hur länge de lagras.
Dina personuppgifter kommer att behandlas i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och den svenska dataskyddslagen (2018:218) samt kompletterande svenska lagar.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år - E-tjänstportal, ansökan
- Beslut bevaras i diarieföringssystem.
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
utbildningsforvaltningen@hoganas.se
Frågor om e-tjänsten
Utbildningsförvaltningen
utbildningsforvaltningen@hoganas.se