Beställning av utstakning
Den här tjänsten kräver inloggningAnvänd den här e-tjänsten för beställning av utstakning av byggnad eller anläggning i samband med ditt bygglov.
Det är viktigt att ett nytt hus, en tillbyggnad eller en anläggning byggs på rätt plats enligt beviljat bygglov. Behovet av utstakning gås igenom vid det tekniska samrådet.
Har du ett startbesked och har du anlitat en byggfirma så kan du göra en beställning om utstakning
Geodataavdelningen behöver minst fem arbetsdagar för att kunna förbereda, beräkna och planera in ett utstakningsuppdrag. I regel stakas alltid färdigt fasadliv ut och inte husgrunden. Vid utstakningen ska fastigheten helst vara fri från travar med byggmaterial.
Grovutstakning sker normalt innan schaktningen påbörjas. Vid finutstakning anges husets exakta läge. Mer information om utstakning hittar du på kommunens hemsida: Mätning.
Debitering sker enligt gällande taxa på kommunens hemsida: Mät- och karttaxa och du kan skicka en fråga till mejladressen: geodata@hoganas.se.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Ändamålet med behandlingen är för att vi ska kunna fatta beslut om bygglov enligt plan- och bygglagen (2010:900), det vill säga hantera din ansökan för den åtgärd som du planerar rörande din fastighet för att du ska få ett beslut. Uppgifterna behövs även för fakturering samt uppföljning av ärendet.
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning. Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgifterna lagras och gallras i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
geodata@hoganas.se
Geodataavdelningen
geodata@hoganas.se