Klagomål avseende miljö och hälsoskydd
Här kan du anmäla klagomål för olika typer av olägenheter. Tjänsten ska inte användas om du har problem i en villa eller ett hus som du själv äger, då bör du istället kontakta en hantverkare eller ditt försäkringsbolag.
Bostadsklagomål
Bostadsklagomål gäller problem som beror på brister i bostaden (till exempel mögelangrepp, drag eller låg temperatur). I ett bostadshus med flera lägenheter räknas även störningar inom byggnaden (till exempel tobaksrök eller buller från grannar) hit.
Störningar på annan plats
Störningar på annan plats är sådana som har sin källa utanför din bostad, även om de också kan märkas i byggnaden. Hit räknas till exempel trafikbuller, rök från eldning, gödsellukt eller nedskräpning.
Om du vill anmäla fel eller skadegörelse på kommunal utrustning eller egendom, till exempel trasiga bryggor eller gatlyktor, eller hål i gatan, ska du anmäla kommunens e-tjänst för Felanmälan.
Har du talat med den som är ansvarig för problemet?
Oavsett om klagomålet gäller problem i bostaden eller på annan plats, ska du själv ha talat med den som är ansvarig för problemet (hyresvärd, granne, annan person) innan du anmäler problemet till miljöavdelningen. (Detta gäller förstås inte om du inte alls vet vem det är som stör.)
Offentlig handling
Tänk på att de uppgifter som lämnas via denna e-tjänst blir offentlig handling.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
- Bild
Du kan vara anonym när du anmäler ett klagomål, och personnummer registreras aldrig. Miljöavdelningen kan dock behöva registrera vissa uppgifter som inte alltid ses som "personuppgifter" men som kan betraktas som detta, för att kunna handlägga anmälningar av olika klagomål. En sådan uppgift som kan behövas är till exempel adressen till platsen där en störande verksamhet äger rum.
Handläggningen av klagomålen sker med stöd av miljöbalken (1998:808) och olika föreskrifter beroende på vilken typ av klagomål som är aktuellt.
Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning. Myndighetsutövning innebär att beslutande nämnd har möjlighet och skyldighet att enligt lag fatta beslut som rör enskilda.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Se beskrivning nedan
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet kan du mejla till: dso.hoganas@jpinfonet.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Integritetsmyndigheten IMY är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Integritetsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. Du hittar information på IMY:s hemsida Integritetsskyddsmyndighetens startsida | IMY - Integritetsskyddsmyndigheten
Personuppgiftsansvarig
Bygg- och miljönämnden
miljoavdelningen@hoganas.se
Miljöavdelningen
miljoavdelningen@hoganas.se
042-337100
Följande behövs för e-tjänsten
- Du kan välja att vara anonym, men då kan vi inte återkoppla ärendet till dig och ärendet blir oftast svårare att utreda.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter anmälare
- Klagomålet avser
- Uppgifter om störningen
- Upphov till störningen
- Avsluta anmälan och bifoga handlingar
- Förhandsgranska
- Skicka in