Ansökan om trygghetslarm
Den här tjänsten kräver inloggningMed hjälp av den här e-tjänsten kan du som bor i Höganäs kommun ansöka om trygghetslarm. Genom larmet är det möjligt att snabbt få kontakt med personal och vid behov tillkalla hjälp, dygnet runt. Från och med det att du har fyllt 75 år har du rätt att få ett trygghetslarm utan att ditt behov behöver utredas.
Trygghetslarm är ett hjälpmedel för att du ska kunna känna dig tryggare och uppleva större säkerhet i din bostad. Larmet används vid oförutsedda händelser i hemmet, till exempel vid fall. Larmknappen bär du på dig som en klocka eller som ett halsband. När du larmar får du direkt kontakt med en larmoperatör på DoroCare. Vid behov åker hemtjänstpersonal hem till dig.
Installation
Larmet installeras inom ett par dagar efter att du blivit beviljad trygghetslarm.
Uppsägning av larm
Är du inte längre i behov av ditt larm kan du anmäla det genom e-tjänsten Avsluta insats eller meddela kommunens servicecenter på telefonnummer 042-33 71 00. En tekniker kommer sen att kontakta dig för att bestämma dag och tid för att hämta larmet.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobiltelefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Datainspektionen är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. https://www.datainspektionen.se/
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Frågor om e-tjänsten
Servicecenter
kommunen@hoganas.se
042-33 71 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation eller mobilt BankID
- Så här skaffar du e-legitimation